Με αφορμή την ταινία «Οι σκληροί του Μαϊάμι», θεώρησα χρέος μου να κάνω ένα μικρό αφιέρωμα σε έναν από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες που ανέδειξε ποτέ η Αμερική και όχι μόνο, γιατί καλό είναι όσοι δεν γνωρίζουν να μαθαίνουν...
Michael Mann
Γεννήθηκε το 1943 στο Σικάγο. Απόφοιτος της Σχολής Κινηματογράφου του Λονδίνου. Ξεκίνησε τη καριέρα του στα τέλη της δεκαετίας του ’70 γράφοντας για τηλεοπτικές σειρές. Την δεκαετία του 80 (1984-1989) σημείωσε τεράστια επιτυχία με την σειρά Miami Vice ή Οι σκληροί του Μαϊάμι όπως και μεταφράστηκε! Σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες έχοντας στο βιογραφικό του ταινίες που άφησαν εποχή όπως ο τελευταίος των Μοικανών, η Ένταση και το The Insider. Έχει πάρει 4 Όσκαρ για σενάριο σκηνοθεσία και παραγωγή το 1999 για το The Ιnsider, ενώ έχει βραβευτεί πολλές φορές για τα σενάρια του σε τηλεοπτικές σειρές!
Φιλμογραφία
2006 Miami Vice
2004 Collateral
2001 Ali
1999 The Insider
1995 Heat
1992 The Last of the Mohicans
1986 Munhunter
1983 The Keep
1981 Thief
Οταν μια αποστολή καταλήγει σε τραγικό φιάσκο και απώλεια ζωών, δύο μυστικοί αστυνομικοί του Μαϊάμι, αναλαμβάνουν να ανακαλύψουν τον διπλό πράκτορα του FBI που πρόδωσε την αποστολή. Εκείνοι πλασάρονται στην πιάτσα ως οδηγοί γρήγορων σκαφών και διακινητές λαθραίων, πλησιάζοντας έτσι μεγαλέμπορο ναρκωτικών και μια θανάσιμα μοιραία συνεργό. Η κατάσταση όμως ξεφεύγει από τον έλεγχο τους και τα όρια ταυτότητας και μεταμφίεσης χάνονται…μεταξύ αστυνομικού και παίκτη. «Η πραγματική ταυτότητα και η ψεύτικη γίνανε πλέον μια…»
Ο Μ.Μ. δεν μεταφέρει απλώς τη σειρά, που κάποτε ο ίδιος δημιούργησε, από τη μικρή οθόνη στη μεγάλη. Κυριολεκτικά τη διασκευάζει για το σύγχρονο, εκπαιδευμένο κινηματογραφικό κοινό. Σκοτεινό, ζοφερό, ωμό και αισθησιακό το φιλμ είναι φύση στιλιστικό και ουσιαστικό, μια ιδιαίτερη ταινία δράσης με καλοκουρδισμένες ερμηνείες από έναν καταξιωμένο, δεξιοτέχνη σκηνοθέτη που μπορεί ακόμα να φέρει την ανατροπή και να παίξει με τις αντοχές μας...χωρίς να μας κάνει ποτέ να βαριόμαστε!
Το δια ταύτα
Στην πλειοψηφία τους οι ταινίες του Μ.Μ. χαρακτηρίζονται από δυνατές ερμηνείες, πολύ αγωνία, δράση, ανάπτυξη χαρακτήρων, εντυπωσιακή φωτογραφία και πολύ καλό soundtrack! Σε αυτές θα παρατηρήσει κανείς την αιώνια διαμάχη του καλού με του κακού, δείχνοντας όμως ότι κανένα από τα δύο δεν υπάρχει στον κόσμο σε απόλυτη μορφή και εξηγώ για όσους δεν κατάλαβαν! Οι περισσότεροι από εσάς θα έχουν ακούσει για το Γιν και το Γιαν! Σύμφωνα λοιπόν με αυτή την θεωρία το καλό περιέχει μέσα του λίγο κακό, όπως και το κακό περιέχει μέσα του λίγο καλό! Κάπως έτσι λοιπόν είναι και οι ήρωες των περισσότερων ταινιών του. Στο Heat που είναι και το πιο δυνατό του παράδειγμα έχουμε την κόντρα ενός όχι και τόσο καλού αστυνομικού (Πατσίνο) με ένα όχι και τόσο κακό κλέφτη (Ντε Νίρο)! Μάλιστα καταφέρνει και περνάει σταδιακά στον θεατή μια συμπάθεια στο πρόσωπο του εγκληματία που κορυφώνεται στο τέλος της ταινίας! Κάτι παρόμοιο θα συναντήσει κανείς και σε πολλές άλλες ταινίες του, όπως φυσικά και στο Miami Vice! Οι ήρωες του Μ.Μ δεν είναι υπεράνθρωποι όπως πολλοί πιστεύουν, ούτε και αθάνατοι αφού πολλοί από αυτούς πεθαίνουν! Αντιθέτως έχουν και αυτοί αδυναμίες όπως όλοι οι συνηθισμένοι άνθρωποι όπως είναι ο έρωτας και τα λεφτά, για τα οποία και είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν ακόμη και την ζωή τους! Ένα άλλο χαρακτηριστικό τους είναι η συνείδηση και η ηθική η οποία τους διακατέχει! Ο Μ.Μ. δεν έχει προβλημα να περάσει ώρες μπροστά από την κάμερα μέχρι να γυριστεί η σκηνή όπως πραγματικά θέλει, αγγίζοντας την τελειότητα! Για τον λόγο αυτό και οι ταινίες του είναι σχετικά λίγες. Δυνατό του σημείο είναι οι πάντα φιλοσοφημένες ατάκες και διάλογοι των ηρώων του ανάλογα κάθε φορά με τον χαρακτήρα και τις εμπειρίες τους!
Στις ταινίες του δεν θα βρείτε ήρωες διανοητικά καθυστερημένους, λύση σε κάποιο "άλυτο" πρόβλημα, πιο είναι το νόημα της ζωής ή ποια είναι τα μεγάλα προβλήματα της! Κάτι τέτοιο θα ήτανε πολύ κοινό και λαϊκίστικο κατά την ταπεινή μου πάντα γνώμη. Θεωρώ για παράδειγμα πολύ καλή ταινία τον άνθρωπο της βροχής με τον εξαιρετικό Ντάστιν Χόφμαν αλλά με χάλασε προσωπικά που την εποχή εκείνη το θέμα του καθυστερημένου ή του διαφορετικού ήταν κάτι που είχε ιδιαίτερη πέραση και πούλησε πολύ. Συγκεκριμένα μπορώ να θυμηθώ τουλάχιστον 5 ταινίες της εποχής εκείνης με τρανταχτότερο παράδειγμα το Φόρεστ Γκάμ (δίκαια ο εξαιρετικός Τομ Χανκς κέρδισε το Όσκαρ) όπου εκμεταλλευόμενοι την συγκίνηση του κόσμου για τα άτομα αυτά, ορισμένοι κέρδισαν λεφτά και δόξα! Μεταξύ σοβαρού και αστείου αναρωτήθηκα τότε, «σήμερα παίρνει βραβείο όποιος παίζει τον καθυστερημένο ή τον ξεχωριστό από τους άλλους;»
Θα βρείτε σίγουρα μια πολύ καλά σκηνοθετημένη ταινία που το σενάριο, διαβάζοντας το απλά, μπορεί να μην σας εντυπωσιάζει, όμως να είστε σίγουροι ότι δεν θα είναι τόσο αδιάφορο όταν το δείτε! Η σκηνοθετική του δεξιοτεχνία μαζί με τα παραπάνω στοιχεία που ανέφερα και που οι περισσότεροι (κριτικοί και κοινό) αποδέχονται, σας εγγυώνται ώρες άκρως συναρπαστικές, χωρίς κλάματα, στεναχώριες και έντονους προβληματισμούς! Ξεκινήστε λοιπόν να βλέπετε Μ.Μ. όσοι δεν έτυχε να δείτε.
…Γιατί κατά βάθος οι ταινίες δημιουργήθηκαν για ψυχαγωγία, και με βάση αυτό πρέπει να αρχίζουν και να τελειώνουν! Προβλήματα και δυστυχίες βλέπουμε και ζούμε καθημερινά γύρο μας, ας μην τα βάζουμε και στις λίγες διεξόδους που μας απέμειναν, εφόσον την έχουμε ακόμη αυτή την επιλογή του διαφορετικού…
11 σχόλια:
Kai sto telos kerdizoun oi Amerikanoi. Pou gia alli mia fora kataferan na kerdisoun to kako...
Fysika esi file gfever protimas tis tainies stil yperedasi na ypothesw...
Coach exeis to akatalogisto, opote pios o logos...
Se ka8e tainia pou blepoume 8eloume na doume ena "happy ending". De nomizo oti kanenas 8a h8ele na paei na dei mia tainia opou oloi oi "kaloi" pe8ainoun sto telos kai to kako 8riambeuei. Ola auta bebaia einai paramu8ia. Sto Miami Vice den uparxei kalo kai kako, kakia mporei na uparxei, ex8ra anamesa stous xarakthres pou plaisionoun thn istoria, ostoso, kanena apo ta prosopa pou plaisonoun thn istoria den einai kalo h kako, den exei sxesh to Yin kai to Yang sthn istoria pou ekthleisetai. O ka8enas kanei auto pou prepei na kanei gia na epibiosh, h kaxupopsia se odhgei sthn paranoia kai to fobo, sunomosies pantou pou sunh8os kai epibebaionontai otan eisai mplegmenos sto upokosmo, gi auto kai den empisteuesai kanenan. Poion kai pos na empisteuteis otan akoma kai autoi pou gnorizeis se exoun prodosei?
To Miami Vice prospa8ei na deiksei oso pio realistika tou epitrepoun ta Xollugountiana protupa, alla kai h agaph pou trefei gia tous duo xarakthres, thn prospa8eia duo an8ropon apenanti se auto pou gia pollous einai sigouros 8anatos: na ta baloun me ena apo ta megalutera kartel ths N.Amerikhs, xoris na rixnei spontes gia ta kommounistika politeumata Emesos plhn safos oi anafores sthn upshlh texnologia pou exei sth dia8esh tou o megalos la8remporas parapempei se mustikes uphresies ton HPA kai, opos anaferei kai o idios o Ricardo, sthn CIA. Nomizo to gegonos oti h Amerikanoi ta katafernoun, den einai toso 8ema patriotismou oso h anagkh gia tous fan ths seiras na doun ksana tous palious tous hroes na bionoun duskoles katastaseis kai na epibionoun, giati einai auto pou exoun sunh8hsei, kai eilikrina, de nomizo oti to eixe mesa tou o Michael Mann na skotosei duo toso sumpa8eis se auton xarakthres. Sto kato kato, mhn ksexname oti einai mono mia istoria, den antapokrinetai sthn pragmatikotha, mporei na einai realistikh sxetika me polla pragmata, sth bia pou deixnei, stous omous dialogous, sto desimo metaksu ton xarakthron, sta ais8hmata tous, stis skepseis tous.
O Michael Mann prospaa8ei na kanei mia uperbash realismou sth istoria tou me to gegonos oti ola phgainoun roloi gia thn enomh parataksh, alla parakolou8ontas thn tania, polles fores thn ksexnas auth thn uperbash.
Sir Petrakus ego tha to ithela etsi gia allagi mia fora na kerdisei kai o kakos!!
Tora pou mou eipe kai o Filipaulis oti exoume to akatalogisto giname!!!
P.S.
To hobby tou Filipaulaka einai na kobei comments pou den tou aresoun!!! Beware of Filippaulaka!!
Gia osous den gnwrizoun o filos mas o coach vlepei sixna pragmata pou den yparxoun,enw idonizete na kanei to aspro mayro xwris kapoio idiaiteto logo, apla giati den thelei na paradextei pws egine kati swsto apo kapoion allo!
Gia ton logo ayto kai exei to akatalogisto! H periptwsi tou den einai apli, oi giatroi diegnwsan prin kapoia xronia mia nea pathisi pou legete simplegmatocomplexiki moulitida! To onoma aytis tis pathisis dothike pros timi tou prwtou thimatos, dld tou coach, gnwstos stin piazza kai ws Moulis!!
Oti pei o giatros mouli mou...
Oso afora ta sxolia peri tis tainias, o kathenas exei dikaioma na ekfrasi tin apopsi tou! Fysika exoume kai to dikaioma na diafwnisoume opws kai kanw! Eimai sxedon antithetos me ola osa graftikan, mporw na dikaiologisw ta panta apla den kserw an tha eixe kapoio noima...An pantos mou zitithei, eyxaristos na to kanw :)
Ti sosto egine pauli??
Ekopses ta sxolia tou alex nai h oxi??
To agapimeno mou xroma einai to kitrino!!!
Gia dikaiologise!! na se kamaroso!!!!
Pws na kanw kala kapoion pou kolaei me tin paramikri malakia, opws kai o idios dilwnei!
Nai coach, exeis dikio...
Pera apo tin plaka omws, kai epidi to thema ginetai sovaro, thelw na dilwsw oti afinw ola ta sxolia arkei ayta na min lene xodrades pou prosvaloun! Den exw pragmatika kanena provlima na akoustoun osoi diafwnoun mazi mou kai exoun na dwsoun mia diaforetiki apospi twn pragmatwn! Nomizw exalou oti aytous tous 4 peripou mines exoun graftei polla sxolia antitheta me tin gnwmi pou ekfrazw.
Ontos, to na kerdisei o kakos kammia fora den einai kako, kai oute 8a eprepe na einai, apla, otan exeis na kaneis me mia konserbopoihmenh biomhxania san to Hollywood, den exeis kai polla peri8oria. Polles fores mpinei maxairi apo thn paragogh ston skhno8eth gia thn tainia tou (sunebh kai sto Tideland to Terry Giliam) kai na apeilhsoun na mhn thn proo8hsoun se periptosh pou h paragogh diafonei me thn ekseljksh ths. Epomenos, prepei o skhno8eths, pera apo to na kanei mia kalh douleia, na thn kanei kai mesa sta plaisia ths logikhs kai ths alh8ofaneias, na mhn faei maxairi apo thn paragogh, na ginei proo8hsh ths tainias tou kai na aresei sto koino. Opote, gia na exei to kefali tou ushxo, 8a kanei ena telos pou einai, kata genikh omologia, to pio apodekto alla me oso to dunaton perissotero realismo ginetai. Einai ligaki duskolo na zhtas kai thn pita oloklhrh kai ton skulo xortato.
Epidi tha trelathw me ayta pou diavazw, as mou pei kapoios se poia apo tis tainies tou M.M, ypirxe o apolita kalos xaraktiras pou epikratise tou apolita kakou?? H apantisi einai se elaxistes!! Fysika den perimenw na to paradektei kapoios pou exei simplegmata... Stis perisoteres tainies tou, oi apolies einai mirasmenes kai apo tis 2 pleyres, enw thimamai polles tainies tou na min exoun to classiko americaniko happy end!
Mila sigkekrimena Filippaul!!!
Poies tainies??:P
Osoi skopeyoun na doun kapoia apo tis tainies tou M.M as stamatisoun na diavazoun ayto to comment! Akolouthoun apokalipseis gia ton adidrastiko xwris aitia coach!
The last of the Mohicans, apo tous 7 kalous tis pareas zisan monaxa oi 3!
Heat, apo tin simoria zei monaxa enas!
The insider, katastrefetai i zwi tou "kalou" enw oi kakoi ousiastika tin glitwnoun!
sou arkoun?
Δημοσίευση σχολίου