Σάββατο, Φεβρουαρίου 02, 2008

Αφιέρωμα του Πανούτσου στο Χουντόδουλο





(...) Τη φράση «Εχω τέσσερα αδέλφια, αλλά με τον θάνατο του Χριστόδουλου ένιωσα να χάνω έναν αδελφό», δεν μπορώ να την κριτικάρω. Παρ’ όλο που αν ήμουν αδελφός αυτού που έκανε τη δήλωση στην τηλεόραση θα ένιωθα ότι με έχει λίγο γραμμένο, το συναίσθημα, όπως και ο πόνος, είναι προσωπική υπόθεση και δεν υπάρχει μέτρο για να τα κρίνεις. Ομως, το «Ηταν ο μεγαλύτερος Ελληνας που υπήρξε» και ακόμα περισσότερο το «Ηταν ο μεγαλύτερος Ελληνας που υπήρξε και ο μεγαλύτερος που θα υπάρξει», σηκώνουν κριτική.


Το «Ηταν ο μεγαλύτερος Ελληνας που υπήρξε», αν αφορά την ιερατική δραστηριότητα του εκλιπόντος, είναι βλάσφημο. Πρώτον, διότι βάζει σε δεύτερη μοίρα άλλους Ελληνες ιερωμένους που είτε η εκκλησία αναγνώρισε ως αγίους είτε ήταν κατά πολύ σημαντικότεροι στην Ιστορία. Ο τελευταίος άγιος που αναγνώρισε η εκκλησία, ο Αγιος Νεκτάριος, όχι μόνο διέπρεψε ως διευθυντής της Ριζάρειου Σχολής, αλλά όταν δεν μπορούσε πλέον να διδάξει αποσύρθηκε στην Αίγινα για να μονάσει. Πέθανε το 1920 στη νοσοκομειακή πτέρυγα των απόρων.

Σε πολιτική δράση ο Μακάριος ήταν από τους πρωτεργάτες του κινήματος για την κυπριακή ανεξαρτησία, εξορίστηκε από τους Αγγλους στις Σεϊχέλες και διαφύλαξε την κυπριακή ανεξαρτησία ως Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας μέχρι να ανατραπεί από τον Σαμψών με καταστροφικά αποτελέσματα. Κι αν οι Κύπριοι δεν μετράνε για τον τίτλο του μεγαλύτερου Ελληνα ιεράρχη, ας μου επιτραπεί να πιστεύω ότι ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Δαμασκηνός, που το 1945 πήρε τη θέση του αντιβασιλέως μέχρι να γίνει το δημοψήφισμα για την παλινόρθωση της βασιλείας, είχε πολύ σημαντικότερη θέση στην ελληνική πολιτική ιστορία από τον Χριστόδουλο.

Ο οποίος θα περάσει στην ελληνική ιστορία ως τι; Ως ο ιεράρχης που έφερε την εκκλησία κοντά στη νεολαία; Εχετε πάει ποτέ σε εκκλησία; Εχετε δει πολλούς νέους ανάμεσα στα 18 και τα 25 να παρακολουθούν τη λειτουργία; Τις σπάνιες φορές που έχω πάει, η πλειονότητα αυτών που παρακολουθούν τη λειτουργία είναι συνταξιούχοι και οι ελάχιστοι νέοι που πηγαίνουν στην εκκλησία είναι αυτοί που μπαίνουν για να ανάψουν ένα κεράκι και βγαίνουν. Κάτι ανάλογο με την ελληνική συνήθεια του σταυρώματος έξω από τις εκκλησίες. Μια κίνηση πρόληψης, της λογικής «να μας φυλάει ο Θεός», αντίστοιχη της κίνησης να φοράς τη ζώνη όταν μπαίνεις σε αυτοκίνητο και να κλειδώνεις δύο φορές την πόρτα όταν βγαίνεις «για να μην μπουν οι Αλβανοί». Εκτός αν το «κοντά στη νεολαία» σημαίνει την απαγγελία δύο μέτριων ανεκδότων σε μπαγλαρωμένα σε μια τάξη παιδάκια που θα γέλαγαν με ό,τι να τους πεις.

Είναι αλήθεια ότι ο Χριστόδουλος λατρεύτηκε από ένα κομμάτι του πληθυσμού. Από το κομμάτι που όνειρό του είναι μια θεοκρατική κοινωνία, με μεγαλύτερη εμπλοκή της εκκλησίας στην καθημερινή ζωή. Είναι οι άνθρωποι που θέλουν να λογοκρίνουν τις ταινίες και στήθηκαν έξω από τις κινηματογραφικές αίθουσες που έπαιζαν τη ζωή του Χριστού, το κομμάτι που κρατάει μόνιμα ένα κουτί σπίρτα στο χέρι για να κάψει τα βιβλία που δεν γουστάρει, έστω κι αν δεν το υποχρεώνει κανένας να διαβάσει, το κομμάτι που όνειρό του είναι να μας κυβερνήσει ένας Χομεϊνί με σταυρό.

Σε καμία περίπτωση δεν θα πω ότι το κομμάτι που θαύμασε την προσπάθεια του Χριστόδουλου, να βάλει ξανά την εκκλησία στην πολιτική, είναι μικρό. Είναι όσοι οι ψηφοφόροι του Παναγιώτη Ψωμιάδη και βάλε. Πιθανότατα είναι πλειοψηφία. Μία πλειοψηφία όμως που μισεί τον τρόπο της ζωής της μειοψηφίας, που δεν έχει τα ίδια πιστεύω με την ίδια. Είναι οι άνθρωποι που όνειρό τους είναι να κάνουνε κουμάντο στη ζωή όλων, από τη στιγμή που γεννιούνται, όταν τους βαφτίζουν μέχρι και όταν πεθαίνουν που -τσαμπουκά- δεν τους αφήνουν να κάψουν το σώμα τους άμα γουστάρουν, αλλά θέλουν να τους θάβουν.



Είναι οι «religioso fanatico» που είχε πει και ο Πάολο Σόουζα, όταν είχε συναντήσει τον Αγγελο Αναστασιάδη και κατάλαβε ότι η διατροφή μιας ποδοσφαιρικής ομάδας στην Ελλάδα μπορεί να εξαρτάται από τις θρησκευτικές επετείους. Οι άνθρωποι που επεμβαίνουν στην καθημερινή μας ζωή χωρίς καν να το αντιλαμβανόμαστε, επειδή με την καταπίεση χρόνων το έχουμε συνηθίσει.


Στην Ελλάδα, αν ένα εκκλησάκι έχει χτιστεί πριν από 200 χρόνια σε μια περιοχή όπου έβοσκαν πρόβατα και σήμερα πρέπει να περάσει δρόμος, ο δρόμος θα κάνει ζιγκ ζαγκ για να περάσει γύρω από το εκκλησάκι. Εάν διαπιστωμένα το εκκλησάκι έχει χτιστεί πάνω από αρχαίο ναό, ακόμα και αν είναι μηδαμινής ιστορικής σημασίας και ο ναός μοναδικός, το εκκλησάκι θα νικήσει. Μία ιστορία που σύντομα την κατάλαβαν πονηροί… Αν πάτε στην Τήνο θα δείτε τριώροφα κτίρια με ένα πλυσταριό στην ταράτσα με σταυρό. Αυτό είναι το «ξωκλήσι» που κάποιοι επιτήδειοι έπαιρναν άδεια να χτίσουν, γνωρίζοντας ότι δεν μπορεί να κατεδαφιστεί ως αυθαίρετο. Ποιοι έδιναν την άδεια για το ξωκλήσι; Ιερείς.


Δεν ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι η εκκλησία πρέπει να εκμοντερνιστεί. Το έκανε η αγγλικανική εκκλησία και δημιούργησε ένα εξάμβλωμα που για να ικανοποιήσει τις προοδευτικές τάσεις του κόσμου ο Θεός έγινε «το Θεός» ώστε να μη φωνάζουν οι φεμινίστριες και η μεγαλύτερη στιγμή κατάνυξης είναι στο σαββατιάτικο εκκλησιαστικό μπίνγκο. Είτε θέλεις να είσαι χριστιανός, είτε όχι και τελειώνεις. Λίγο χριστιανός είναι αντίστοιχο του λίγο έγκυος. Από την άλλη, τρομάζω στην παραχώρηση πολιτικής εξουσίας σε κάποιους που για νόμο έχουν τις εντολές μιας μεσανατολικής μεταφυσικής σέκτας στην ακμή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Πιστεύοντας βαθύτατα στον ρωμαϊκό σεβασμό στον πολιτικό νόμο είμαι πρόθυμος να αγωνιστώ για την αρχή «Τα του Θεού τω Θεώ και τα του Καίσαρος τω Καίσαρι». «Τα του αρχιεπισκόπου τω αρχιεπισκόπω, τα της δημοκρατίας τω προέδρω ταύτης».


Στα αγγλικά υπάρχει η λέξη «bathos». Είναι η φτηνή εκδοχή του πάθους και συνήθως χρησιμοποιείται σε μπαλαφάρικες θεατρικές ερμηνείες «Ω Νταϊάνα, η ζωή μου είναι ένα έρεβος χωρίς την παρουσία σου». Αν η ανάγκη της ελληνικής δημοσιογραφίας ήταν το «bathos» με την κοίμηση του μακαρίστου, και δώσαμε, και πήξαμε. Επειδή η δημοσιογραφία δεν είναι επίδειξη σαβουάρ βιβρ στη γιορτή της θείας μου της Μαριάννας, καιρός δεν είναι να εγκαταλείψουμε την ανθρώπινη διάσταση του θανάτου του Χριστόδουλου και να κρίνουμε την πολιτική πλευρά τού αρχιεπισκόπου χωρίς πάθος και «bathos»;



Αντώνης Πανούτσος - SportDay 31.01.08





(...) Επ' ευκαιρία της αναφοράς στις ταυτότητες, θυμήθηκα ότι η μεγαλύτερη σύγκρουση του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου με το κράτος ήταν όταν επί κυβέρνησης Σημίτη είχε κατεβάσει το χριστεπώνυμο πλήρωμα και άλλους ξέμπαρκους στις διαδηλώσεις στο Σύνταγμα. Το θέμα ήταν να παραμείνει η αναγραφή του θρησκεύματος και στις νέες ταυτότητες. Τελικά δεν του είχε περάσει, οι ταυτότητες βγήκαν χωρίς θρήσκευμα και ελπίζω όσοι τις έχουμε να μην έχουμε κάνει και ρεζερβέσιον στο «Hotel Hell». Η ιστορία, πάντως, με τις ταυτότητες χαρακτηρίζει καλύτερα απ' όλες την τακτική του Χριστόδουλου στη σχέση κράτους-Εκκλησίας. Η Εκκλησία έρχεται όσο πιο κοντά γίνεται στην καθημερινή ζωή του πολίτη ώστε να καταλαβαίνει ότι αποτελεί μέρος της εξουσίας. Και μην πει κάποιος ότι θα μπορούσαν οι ταυτότητες να γράφουν το θρήσκευμα σε όποιον το γουστάρει. Αυτόματα θα ήταν εύκολο να διαχωρίσεις τις θεούσες από τους αθέους, μια και μόνο οι δεύτεροι δεν θα είχαν αναγραμμένο το θρήσκευμα στις ταυτότητες. Επίσης, μην ισχυριστεί κάποιος «και τι πειράζει;». Πειράζει όταν γίνεται μέσω ενός πολιτικού εγγράφου, όπως η ταυτότητα. Διότι αν θέλει κάποιος να διαδηλώνει τα θρησκευτικά του πιστεύω, ο δρόμος είναι ανοιχτός. Πας σε έναν που κάνει τατουάζ και σ' το γράφει μέχρι τη μούρη. Το να ασχολείται, όμως, μια κυβέρνηση με το να καταγράψει τα πιστεύω των πολιτών της είναι, εκτός των άλλων, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων. Διότι το αν είσαι χριστιανός ή όχι είναι προσωπική υπόθεση και δεν αφορά την πολιτική εξουσία για να την καταγράφει



Το προηγούμενο παράδειγμα είχε ένα λάθος. Κι επειδή είναι δύσκολο να το ξέρει κάποιος, το λάθος είναι ότι το θρήσκευμα θα μπορούσε να γράφεται στο πρόσωπο. Η δεοντολογία των επαγγελματιών που κάνουν τατουάζ τους απαγορεύει να σχεδιάζουν στο πρόσωπο κάποιου, μια και ένα τατουάζ στο πρόσωπο είναι σίγουρο ότι θα σου αλλάξει τη ζωή. Κατά πάσα πιθανότητα όχι προς το καλύτερο. Επιστρέφοντας, όμως, στη υπόθεση του Χριστόδουλου, ένα πράγμα που δεν παύει να με εντυπωσιάζει είναι η δημοσιογραφική δουλικότητα.


Ακούς ρεπορτάζ στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση και νομίζεις ότι ακούς το Agios Florinis 110,4 και το Radio Bissarion. Μέχρι να πεθάνει ο Χριστόδουλος δεν είχα καταλάβει ότι εκτός από την Ελλάδα και η ΕΣΗΕΑ έχει επίσημο θρήσκευμα. Οι «παναγιότατοι» συναντάνε τους «μακαριστούς» και οι «άγιοι» τους «σεβασμιότατους». Θα πείτε «και πώς να τους πουν;». Δεν θα πω με το όνομα και το επίθετό τους, όπως κάποτε έκανε το ΚΚΕ, όταν ήταν ακόμα τσαμπουκαλεμένο, αλλά τουλάχιστον με το αξίωμα και το όνομά τους. «Ο μητροπολίτης Σπάρτης Ετσι» και «ο μητροπολίτης Μεσογαίας Αλλιώς». Τα «άγιοι», «παναγιότατοι» και τα σχετικά είναι ιερατικοί τίτλοι. Οπως, λοιπόν, ο ελληνικός Τύπος δεν λέει «η αυτού εξοχότης πρέσβης της Ιαπωνίας» και «η αυτού μεγαλειότης βασιλεύς της Ταϊλάνδης», μια και δεν ανήκει στη διπλωματική ιεραρχία, το ίδιο δεν μπορεί να λέει «ο παναγιότατος», όταν δεν ανήκει στην εκκλησιαστική ιεραρχία. (...)





Αντώνης Πανούτσος – SportDay 30.01.08

6 σχόλια:

Filippaul είπε...

To na ftanw sto simeio na simfwnw me ton Panoutso me tima?

Eleos me ta copy paste arthra apo to Sportfm!! Kati diko sou tha grapseis epitelous? Akomi kai ekei protimame tin eykoli lisi? Ase pou prodideis kai to epipedou sou... :)

Coach Alzheimer είπε...

Otan den prokeitai gia reportaz, alla gia apopsh den exei simasia to pou graftike, alla to ti leei.

Meta proxorame sto kata poso autos pou egrapse kati to stirizei me tis prakseis kai ta genikotera legomena tou. Apo oso exo akousei to Panoutso toulaxiston sta sigkekrimena themata exei kapoies statheres apopseis kai oxi mauro ti deutera kai aspro tin paraskeuh.

An thimame kala oute Mixali Tsoxo se lene oute eisai o stixourgos tou redemption song. Opote ase isixo to thema me to copy paste. kanei tsiz kai tha kaeis.

P.S.
Kai o tsoxos stin sportday grafei. Eleges kati gia epipedo?

Pou allou protimame tin eukoli lisi?

Episis anti na kolas se tipikes paparies. Giati den kolas mia fora stin ousia tou thematos. Etsi gia allagi re paidi mou.

Filippaul είπε...

Me ayta ta miala gia ayto tha eisai panta 3-2os...

Sta 30 post na exeis 4-5 copy paste den einai kako...an omws ston idio arithmo post exeis mono 4-5 dika sou ayto kati simainei...kapoios sofos tha elege anikanotita ekthesis proswpikis apopsis... kapoios allos aiwnia varemara!

P.S.
Exalou sto blog perimenei kaneis na dei KAI kati prwtotipo! panoutsokarpetopoulous diavazei kaneis se efimerides akouei se radiofwna, vlepei kai stin tv! As min tous dinoume vima kai edw...

To na enoimerwnete kathimerina kaneis oli tin imera apo ta idia atoma mesa apo kathe mme einai to ligotero tragiko gia to epipedo tou...U know the word Propaganda?

Basta signore den tha parw!

Unknown είπε...

Παιδιά ψυχραιμία.
Δυστυχώς και γω έχω φτάσει στο σημείο να συμφωνώ με τον πανούτσο και μάλλον και τα περισσότερα παιδιά της ηλικίας μας.
Οσον αφορά τα copy paste αφού έχουν καθιερωθεί τουλάχιστον ας μην είναι μακροσκελή για τον αναγνώστη του blog που θέλει να διαβάσει κάτι σύντομο κατά την περιήγηση του στο internet..
To καλό της υπόθεσης είναι ότι το oposnane επανήλθε δυναμικά με πιο συχνα posts. Αυτή την εβδομάδα θα γράψω πάλι.
Α και κάτι άλλο, γιατί δεν βάζετε ένα counter κάτω κάτω στην σελίδα ωστε να βλέπουμε την επισκεψιμότητα του blog μας?

adieu papa

Coach Alzheimer είπε...

hello izi,
eixame balei alla kapoia stigmi xathike. Sto mail omos pou mou erxete kathe ebdomada me to statistics asta na pane.....kosmoplimira.

Βαβυλώνιος είπε...

ο Πανούτσος είχε κάνει και κριτική γι' αυτούς που συμμετέχουν στον γύρο της Αθήνας, με παρόμοιο τρόπο βέβαια. Ο ίδιος φυσικά δεν βλέπει σε τι κατάσταση βρίσκεται η λυπητερή του ύπαρξη. Και θέλει να λέει ότι είναι ειδήμων του αθλητισμού ενώ το μόνο άθλημα που ξέρει είναι το διπλό τζατζίκι πίτα. Κριτική από το μπαλκόνι κάνω κι εγώ. Δημοσιογράφος είναι και μάλιστα από τα ρακούν που μπορούν να χώνονται και σε θέσεις του δημοσίου (ΕΡΤ), όχι ο κριτής των πάντων. Μα τον χοντρό τον ενοχλούν οι ξένες κοιλιές συνήθως. Ο ίδιος κάνει δίαιτα "από Δευτέρα".

Όσων αφορά τα υπόλοιπα αδερφέ, τελικά ο Χριστόδουλος πέθανε και δεν έχει ούτε βίλα, ούτε πισίνα, ούτε μετρητά στην τράπεζα, ούτε καν ένα σπίτι όπως έχουμε οι περισσότεροι. Και μάλλον δηλαδή δεν θα τα κληρονομούσαν τα παιδιά του, αν είχε.
Δηλαδή αν ήταν ο πλούτος της Ελλάδος θαμμένος στα υπόγεια των μοναστηριών, μάλλον θα μας βόλευε σε μία εποχή που ο κάθε τυχάρπαστος αρουραίος την κοπανάει νύχτα με τις επιταγές για Ελβετία αλά Θέμος-πρωκταθλητής. Αν πρέπει να φυλάξουν τον πλούτο τα μοναστήρια, σίγουρα δεν έχουν διέξοδο προς την Κεντρική Ευρώπη, ούτε και κάνουν ιδιωτικές συλλογές αρχαιοτήτων αλά Μητσοτάκης.

Το κράτος συνεχίζει να πιπιλάει τον "διαχωρισμό" γιατί βολεύει. Θα συνεχίσει να επικαλείται τον διαχωρισμό και να αναμασάει τα ίδια πράγματα για δεκαετίες μέσω της προπαγάνδας των Λαμπράκηδων και λοιπών ψευτο-κουμμουνιών δημοσιογραφίσκων, διότι ανα τακτά χρονικά διαστήματα καταληστεύει την περιουσία της εκκλησίας

(1922 έφυγαν τα μισά, 1952 έφυγαν τα μισά από τα υπόλοιπα, η... φιλική χούντα πήρε τα άλλα μισά από τα υπόλοιπα και φυσικά ήρθε και ο Τρίτσης για να πάρει τα άλλα μισά από τα υπόλοιπα). Το έχουν σκηνοθετήσει έτσι για να φαίνεται πως η εκκλησία έχει και κάποιο όφελος από το κράτος. Λες να μην μπορεί η εκκλησία να θάψει τους ανθρώπους της ή μήπως να μην μπορεί να πληρώνει τους παπάδες; Αλλά είπαμε, αυτή η εικόνα βολεύει και φυσικά η εκκλησία δεν μένει με σταυρωμένα χέρια. Εφόσον ληστεύεται από δαύτους, δικαίως θέλει να έχει άποψη για την πολιτική ζωή. Κατά τ' άλλα ότι γουστάρουμε τα κάνουμε τα λεφτά μας, και από αυτά χαρίζουμε και στην εκκλησία. Δεν έκλεψε τίποτα κι από κανέναν, αντιθέτως με το κράτος.


Αλλά που ήσουν εσύ αδερφέ να μας γράψεις για ολόκληρους Δήμους που χτίστηκαν -δωρεά- από την εκκλησία;
Μπορεί και ο ίδιος να κατοικείς σε έναν από αυτούς.

Όταν έψαχνα μια σχολή σε μία εποχή δύσκολη για υπολογιστές, γιατί μόνο η εκκλησία μου πρόσφερε δωρεάν σπουδές χωρίς ανταλλάγματα; Εσύ που ήσουν για να -αναμασήσεις- τα καλά σου λόγια;

Που είναι τα καλά σου λόγια για τα 700 συσσίτια που προσφέρει αφιλοκερδώς, για τα δεκάδες ορφανοτροφεία, τους οίκους ευγηρίας, την κοινωνική προσφορά;

Αφού θέλεις να λέγεσαι δίκαιος άνθρωπος, κανονικά θα έπρεπε να εξετάζεις και τις δύο όψεις του νομίσματος. Όχι να παίρνεις τα δημοσιεύμετα των Λαμπράκηδων και να τα κοτσάρεις στο blog. Γράψ' τα με δικά σου λόγια. Σοβαρό πρόσωπο ο Πανούτσος ο Μέγας.

Επίσης, όποιος έχει πλούσιο παπά στην γειτονιά του, παρακαλώ να σηκώσει χέρι.